írj, olvass, számolj, programozz!

Szülőknek

Fontos, hogy minden gyerek megtanuljon írni? Végül is, összességében nagyon kevés írástudó gyerekből lesz felnőttként újságíró, regényíró vagy profi író. Akkor mégis miért kell mindenkinek megtanulnia írni?

Természetesen ez egy buta kérdés. Az emberek az életük minden területén használják az írást: születésnapi üdvözletet írnak a barátaiknak, bevásárló listát írnak, naplót írnak. Az írás arra ösztönzi az embereket, hogy egy új típusú gondolkodást sajátítsanak el. Az írás során megtanulják hogyan szervezzenek, hogyan csiszolják gondolataikat és hogyan viszonyuljanak ötleteikhez. Az biztos, hogy nagyon erős indokok vezetnek ahhoz, hogy mindenki írástudó legyen.

Mi úgy gondoljuk, hogy a kódolás (számítógép-programozás) az írás kiterjesztése. A kódolás képessége lehetővé teszi, hogy új típusú dolgokat „írjunk”: interaktív történeteket, játékokat, animációkat vagy szimulációkat. És ugyanúgy, mint a hagyományos írásnál számos indokot találunk arra, miért kell mindenkinek megtanulnia programoznia.

Legutóbb megjelent közvélemény kutatások szerint, amelyek a codeacademy.com és a code.org oldalakon jelentek meg, azt mutatták, hogy az emberek elsősorban azért tanulnak programozni mert jobb munkát és karriert lehetőséget remélnek. Ezt könnyű megérteni: a programozói és számítógéppel foglalkozó állások száma nagyon gyorsan nő és szükség van a folyamatos utánpótlásra.

Az Alapítvány ennél sokkal mélyebb és nyomósabb okokat lát arra, miért érdemes programozni tanulni. A programozás során egy csomó más dolgot is megtanulnak az emberek. Nemcsak programozni tanulnak, hanem programoznak, hogy tanulhassanak. Amellett, hogy elsajátítják a matematikai és számítógépes gondolkodást (pl. változók és feltételek) megtanulják a problémák megoldására, projektek készítésére és kommunikációra vonatkozó tanulási stratégiákat. Ezek azok a képességek, készségek, amelyek nemcsak az IT területén hasznosak, hanem mindenkinek plusz tudást nyújtanak kortól, családi héttértől, érdeklődési területtől és foglalkozástól függetlenül.

Úgy látjuk, hogy a Kodu vagy Stractch közösség aktív tagjai máshogy gondolkodnak magukról. Alkotóknak és dizájnereknek tartják magukat, akik képesek dolgokat létrehozni a digitális média segítségével, nemcsak böngésznek, chatelnek vagy játszanak. Míg sokan csak olvasni képesek a digitális médiát, a Kodu és Scratch használói írni is tudják azt.

Látjuk, hogy a jövő legnagyobb kihívása nem technológiai, hanem kulturális és az oktatással kapcsolatos. Az a fontos, hogy az emberek ne csak úgy tekintsenek a programozásra, mint egy jó lehetőség a legkiválóbb munkahelyek megszerzésére, hanem az önkifejezés egy új módjára és egy új típusú tanulási lehetőségre.

Hasznos linkek:

A közzétett videóban többek között Bill Gates (Microsoft), Mark Zuckerberg (Facebook), Jack Dorsey (Twitter, Square), Drew Houston (Dropbox) beszélnek arról, hogyan indult cégük a programozási ismereteikre alapozva. A film célja, hogy minél több fiatalban keltse fel az érdeklődést a számítástechnika és a programozás iránt, ezáltal szokásosnál emberibb arcot kölcsönöz a sokak számára érdektelen és száraz területnek. Filmük teljes mértékben eloszlatja a közismert előítéleteket, miszerint a programozást nagyon nehéz elsajátítani és az ezzel foglalkozó Geek programozók a monitoruk mögött élik le az életüket.

 

coderdojo

CoderDojo Foundation

 

Programunk csatlakozik más alapítványok kezdeményezéseihez és átvesz minden hasznos nemzetközi tapasztalatot annak érdekében, hogy a gyerekek matematikai és logikai gondolkodását a lehető leghatékonyabban fejlessze.